W piątek, 30 września zakończyło się trwające pięć dni spotkanie w ramach projektu „Erasmus + „YOU START FIRST, THEN WAIT FOR THE OTHERS””. Uczestniczyli w nim uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Gródku oraz ich szkół partnerskich z Turcji, Serbii, Portugalii oraz Macedonii.
Program ma na celu integrację uczniów z różnych krajów europejskich. Uczestnicy wspólnie poznają odmienne kultury i zwyczaje poprzez cykliczne odwiedziny poszczególnych szkół różnych narodowości.
Polska była trzecim przystankiem tego projektu po Portugalii i Turcji, w marcu dzieci odwiedzą Macedonię, a ostatnim krajem który odwiedzą będzie Serbia.
Na meetingu w Polsce przez ostatnie 5 dni przebywało 24 zagranicznych uczniów i 13 nauczycieli. W czasie pobytu w naszym kraju zagraniczni uczniowie wraz z ich polskimi kolegami odwiedzili okoliczne atrakcje, brali udział w warsztatach a także bawili się przy wspólnym ognisku.
Podsumowanie projektu odbyło się na uroczystej kolacji w restauracji „Mardan” w Ropie. Podczas ostatniego dnia integracji dyrektor SP w Gródku – Małgorzata Fyda-Wiśniowska, złożyła podziękowania na ręce nauczycieli i wszystkich osób które przyczyniły się by ten tydzień był jak najbardziej udany. Wśród gości pojawił się również wójt gminy Grybów – Jacek Migacz, który podarował każdej grupie okazałe pudełko słodyczy.
Agnieszka Rząca – Betkowska – koordynatorką projektu podsumowała te kilka dni trwania projektu:
–Pierwsi goście przyjechali już w niedzielę, ale oficjalnie przywitaliśmy ich w szkole 26 września. Po części oficjalnej uczniowie i nauczyciele zwiedzili szkołę, a następnie wszyscy uczestnicy projektu udali się na spotkanie z Wójtem Jackiem Migaczem, który wraz z Kierownik Referatu Oświaty Marią Tarasek, zapoznali Gości z naszą Gminą oraz wręczyli pamiątki związane z naszym regionem. Kolejną atrakcją była Bobowa, miasto w którym od lat uprawia się trudną sztukę koronki klockowej. Trzeba przyznać, że kunszt tworzenia koronek wzbudził ogromny podziw i zachwyt nie tylko zagranicznych gości, ale też naszych uczniów. Niestety, niesprzyjająca aura pogodowa nie pozwoliła na zaplanowany spacer po Skamieniałym Mieście w Ciężkowicach.
– Pierwsi goście przyjechali już w niedzielę, ale oficjalnie przywitaliśmy ich w szkole 26 września. Po części oficjalnej uczniowie i nauczyciele zwiedzili szkołę, a następnie wszyscy uczestnicy projektu udali się na spotkanie z Wójtem Jackiem Migaczem, który wraz z Kierownik Referatu Oświaty Marią Tarasek, zapoznali Gości z naszą Gminą oraz wręczyli pamiątki związane z naszym regionem. Kolejną atrakcją była Bobowa, miasto w którym od lat uprawia się trudną sztukę koronki klockowej. Trzeba przyznać, że kunszt tworzenia koronek wzbudził ogromny podziw i zachwyt nie tylko zagranicznych gości, ale też naszych uczniów. Niestety, niesprzyjająca aura pogodowa nie pozwoliła na zaplanowany spacer po Skamieniałym Mieście w Ciężkowicach.
Na otarcie łez Szkoły partnerskie zostały zaproszone na niepowtarzalną wycieczkę po Muzeum Przyrodniczym, które przybliżyło wszystkim walory przepięknej Ziemi Ciężkowickiej. We wtorek pojechaliśmy na wycieczkę do Krakowa, oraz odwiedziliśmy Kopalnię soli w Bochni, co dało uczniom możliwość nie tylko poznania naszych zabytków, ale również w niecodziennych okolicznościach bo 200 metrów pod ziemią zintegrować się grając wspólnie w piłkę. Kolejny dzień spędziliśmy na terenie naszej Gminy. Rano odwiedziliśmy Gospodarstwo Pasieczne Sądecki Bartnik, następnie uczniowie mieli możliwość zobaczyć zajęcia w naszej szkole. Po obiedzie uczniowie uczestniczyli w warsztatach ceramicznych które prowadzili Państwo Marta i Tomasz Janas – lokalni artyści – którzy o glinie wiedzą prawie wszystko. Efektem twórczej pracy były jesienne formy, które zostały wypalone. Mamy nadzieję, że będą one miłymi pamiątkami. Podczas gdy jedna grupa była zajęta „ glinianą twórczością własną”, druga grupa integrowała się na świeżym powietrzu. Park Linowy w CSZ Ptaszkowa dostarczył wszystkim świetną rozrywkę oraz zdrową adrenalinę. Wieczorem podczas grilla, uczyliśmy się narodowych tańców, a wspólnie spędzony czas stał się doskonałą okazją do rozmów, śmiechu, integracji oraz nawiązywania nowych przyjaźni. Niestety, deszczowa pogoda pokrzyżowała nam wycieczkowe plany, ale mimo to, udało nam się zobaczyć piękno Polskiej jesieni w Pieninach. W czwartek zobaczyliśmy zamek w Niedzicy, a rejs po Jeziorze Czorsztyńskim był „wodną atrakcją” naszego spotkania. Piątek był dniem najważniejszym projektu, ze względu na warsztaty, oraz na uroczystą kolację, która podsumowała cały pobyt.
Rano uczniowie spotkali się na warsztatach pl. „Tolerance means accepting differences. Najpierw na podstawie opowiadania Elmer – The Patchwork Elephant napisanego przez Davida McKee wykonali wspólną pracę plastyczną, następnie nauczyli się piosenki przewodniej naszego spotkania, która pomogła im zrozumieć czym tak naprawdę jest tolerancja.”