W sobotnie przedpołudnie minister Andrzej Adamczyk ogłosił w Mszanie Dolnej rozpoczęcie budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. O realizację tej ważnej dla Sądecczyzny inwestycji zabiegał przez wiele lat senator Stanisław Kogut, któremu tematy kolejowe są wyjątkowo bliskie.
Kiedy Nowy Sącz zyska szybkie połączenie kolejowe z Krakowem lżej będzie także mieszkańcom miasta i gminy Grybów. Według wypowiedzi senatora Stanisława Koguta pociąg z Nowego Sącza do stolicy Małopolski będzie jechał mniej niż godzinę. Zatem jeśli dołożymy do tego czas, jaki potrzebujemy by dotrzeć pociągiem z Grybowa do Sącza a jest to około trzydziestu minut, będzie to i tak najszybsze połączenie z Grybowa w kierunku Krakowa. Obecnie podróż koleją do grodu Kraka trwa około 2h i 20min, autobusem zaś podróżując przez Sącz co najmniej dwadzieścia minut dłużej.
Jak informuje rzecznik PKP PLK: – Budowa linii „Podłęże – Piekiełko” została podzielona na trzy etapy. Pierwszy dotyczy opracowania projektu i wykupu niezbędnych gruntów pod nowe tory. Pozostałe dwa skupią się na modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowie nowej trasy.
Linia „Podłęże – Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Nowa trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów, 16 wiaduktów. Planowana jest m.in. modernizacja stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na 9 przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz 2 tunele o łącznej długości 5,76 km.
Nowa linia zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce, lepszy i szybszy dojazd koleją w regiony turystyczne (Tatry, Beskidy, Gorce) oraz podniesie atrakcyjność przemysłowo-gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.
Na inwestycji znacząco zyska transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).
Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” będzie realizowane między 2017 a 2021 rokiem.
Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-23 i 2020-26. Wartość inwestycji Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych. Otwarcie ofert planowane jest na początku 2018 r.
Obejrzyj pełen wywiad z Senatorem Stanisławem Kogutem dotyczący budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko
fot. archiwum własne