Na szczęście to dobra wiadomość, ponieważ demontaż dotychczasowego torowiska jest częścią zaplanowanego w tym roku gruntowego remontu linii kolejowej nr 108 (Stróże-Krościenko) na odcinku od 3.20 do 10.54 kilometra tej trasy, czyli od Polnej do Woli Łużańskiej.
Prace związane z przygotowaniem terenu do robót czyli m.in. koszenie nasypów, pomiary geodetów wykonano już początkiem lipca. Obecnie demontowane jest dotychczasowe torowisko, trwa odbudowa rowów. Wykonawca robót, którym jest Grupa FEWATERM z Chojnika, ma tylko 126 dni na wykonanie prac modernizacyjnych tego odcinka, od chwili podpisania umowy, dlatego praca wre. Przypomnijmy zakres robót to m.in.: kompleksowa wymiana nawierzchni torowej, odbudowa rowów, profilowanie ław torowiska, regulacja toru w planie i profilu z mechanicznym podbiciem, oprofilowaniem podsypki i dynamiczną stabilizacją, przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych, częściowa przebudowa urządzeń srk oraz regulacja sieci trakcyjnej na odcinku robót torowych.
Dzięki przeprowadzonej modernizacji możliwe będzie podniesienie prędkości szlakowej do 60km/h. Obecnie było to 50 a nawet w większości miejsc do 40km/h, niektóre z obiektów inżynieryjnych znajdujących się na linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko pochodzą jeszcze z XIX wieku. Pewną nowością będzie zastosowanie toru bezstykowego w km 3,170 – 4,100 ww. linii kolejowej.
W związku z prowadzonymi robotami, cześć osób może pomyśleć, że po torach nic nie jeździ i są zwolnieni z obowiązku zatrzymania się przed przejazdem kolejowym. Nic bardziej mylnego! W czasie prowadzonych przez firmę prac, na torach mogą się pojawiać różnego rodzaju sprzęty, dlatego na wszelkich skrzyżowaniach drogi z linią kolejową prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności. Przy rogatkach zawisły także tabliczki “sygnalizacja uszkodzona”. Bądźmy więc czujni!
Jest nadzieja, że od jesieni obecnego roku na linii kolejowej nr 108 znów pojawią się pociągi osobowe, które zabiorą podróżnych z Polnej w kierunku Krakowa oraz Jasła. Do uruchomienia pociągu relacji Kraków-Zagórzany-Jasło przymierza się bowiem Zarząd Województwa Małopolskiego a dokładniej powołana przez niego spółka Koleje Małopolskie.
PKP PLK planowało wydać 15 mln złotych na remont linii nr 108 jednak po przetargu udało się zaoszczędzić ponad 3 miliony. Wykonawca z Chojnika (gmina Gromnik) złożył ofertę za 11,8 miliona złotych.